hypnosehuisamsterdam.nl lichaamstaal

ZelfHypnose Toepassen

Hypnose is vergelijkbaar met heel geconcentreerd en sterk gefocused zijn. Als je al je aandacht richt op één taak die je uitvoert, dan ben je in een staat van wat wij “hypnose” noemen. Je breinactiviteit is dan dusdanig laag, dat je bewuste voor een deel is uitgeschakeld en je onbewuste een groot deel automatisch uitvoert. In deze bijdrage vertel ik je hoe je gemakkelijk zelfhypnose kunt toepassen.

In deze gefocuste staat van zijn, is je onbewuste dus ook heel toegankelijk. En daar maken wij hypnotherapeuten graag gebruik van. Omdat mensen zelf het gevoel hebben dat ze dan heel geconcentreerd zijn, is het voor hun vreemd dat ik daar het stempeltje “hypnose” op zet. Maar dat is het wel. Hypnose is niet meer dan gefocust en geconcentreerd zijn. Zelfhypnose is ook heel krachtig in zijn effect.

Je Onbewuste Neemt Het Over

Je onbewuste is namelijk net een computer. Het doet wat het altijd al heeft gedaan en het liefste op precies dezelfde manier als de vorige keer. Kijk je naar je buurman waar je verliefd op bent, dan krijg je direct vlinders in je buik. Stap je op je fiets, dan zet je jezelf eerst af en daarna ga je je pedalen rondtrappen. Lig je in bed, dan doe je eerst ogen dicht, daarna draai je je om en dan ga je vanzelf slapen. Als je opstaat ga je eerst naar het toilet, dan ga je douchen en ontbijten en daarna poets je je tanden.

Allemaal automatisch gedrag dat door je onbewuste wordt geregeld. Maar gelukkig is je onbewuste ook heel goed kneedbaar. Als je onbewuste open staat voor suggesties en de hypnotherapeut werkt beeldend genoeg, zodat het onbewuste precies weet wat er moet veranderen, dan verandert het onbewuste dat gedrag onmiddellijk en vaak ook blijvend. Dat is de kracht van hypnose. Al jouw gedrag kan op deze wijze worden veranderd.

Hypnose en zelfhypnose is dus een hele natuurlijke manier van “zijn”. Als je in de auto zit en je rijdt op de automatische piloot naar je werk, dan ben je in een staat van gefocuste concentratie. Dat noem ik dus “hypnose”. Kijk je naar een sportwedstrijd op de televisie en zit je op het puntje van je stoel jouw club aan te moedigen, dan ben je in een staat van hypnose. Werk je geconcentreerd achter de computer en je hoort niet dat iemand je roept, dan ben je in een staat van hypnose. Iedereen zit dus dagelijks meerdere keren in een staat van hypnose. Het is een heel natuurlijke manier van “zijn” en absoluut niet eng.

Ontspannen En Loslaten

Mensen die aan yoga doen of aan meditatie, zijn gewend om zich snel en gemakkelijk te ontspannen en te focussen. Zij gaan dan ook gemakkelijk in een diepe trance. Zij kunnen letterlijk “loslaten”. Ook mensen die zich over het algemeen prima weten te ontspannen door sporten, de sauna, de natuur of andere vormen van ontspanning, gaan heel gemakkelijk in hypnose. Voor mensen die in een sterk controlerende omgeving werken, kan het wat lastiger zijn om in hypnose te gaan, maar ook zij glijden na verloop van tijd vanzelf in een diepe hypnose weg.

Het voordeel hiervan is, dat je thuis ook hypnose op jezelf kunt uitvoeren. Hypnose kun je jezelf aanleren. Zelfhypnose noemen we dat. Uiteraard gaat het gemakkelijker als je eerst een keer bij een hypnotherapeut onder hypnose bent geweest, omdat je dan precies weet hoe het voelt en wat het is.

Je kunt jezelf dan bijvoorbeeld positieve suggesties geven voor een bepaald doel dat je graag wilt bereiken. Bijvoorbeeld als je binnenkort een sportwedstrijd hebt, als je graag 10 kilo wilt afvallen of voor een examen. Op de momenten dat je lekker ontspannen bent kun je jezelf toespreken met steeds dezelfde zin. Bijvoorbeeld: “Ik ben zelfverzekerd want ik heb alle examenstof goed geleerd. Hierdoor blijf ik rustig en weet ik alle antwoorden op de examenvragen.” Dit is ook waarom affirmaties zo goed werken. Eigenlijk is het allemaal een beetje van hetzelfde. En dat komt omdat het werkt.

Wanneer Doe Je Zelfhypnose?

Een goed moment om dergelijke zelfhypnose toe te passen, is als je op bed ligt en gaat slapen. De paar minuten tussen wakker zijn en inslapen, ben je meestal in een hele ontvankelijke staat, vergelijkbaar met hypnose. Maar ook als je in de ochtend weer wakker bent. Als je je bewust bent dat je wakker wordt, maar toch ook nog een beetje wegdoezeld. Als je op die momenten die ene zin continue in jezelf herhaald, tot je inslaapt of helemaal wakker bent, dan ben je met zelfhypnose bezig. En afhankelijk van je doelstelling zul je merken dat dit binnen een week tot twee weken een grote impact kan hebben op jouw functioneren.

In het Parool van dinsdag 23 april is een leuke bijdrage gepubliceerd over zelfhypnose. Dit artikel kun je hier lezen.

Succes met je eerste zelfhypnose ervaring.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *