Hypnosehuisamsterdam.nl stoppen met roken

Hypnose Stopt Het Effect Van De Menthol Sigaret

Menthol Sigaret Zorgt Voor Meer Rokers Onder Tieners

Vandaag verscheen op nu.nl een kort berichtje over het effect van Menthol sigaretten op het rookgedrag van vooral tieners. Zoals meestal een beetje oppervlakkige journalistiek, maar de kern van waarheid zit erin en brengt mij ertoe om dit blogbericht te schrijven. Want hoe kun je nu je eigen kinderen het beste van het roken afhouden? Soms is een paardenmiddel het meest effectief. 10% van de kinderen tussen 10 en 12 jaar rookt. En bijna geen enkele ouder weet dat. Maar wat kun je het beste doen als je dit als ouder wel te weten komt?

Canadese wetenschappers van het Propel Centre for Population Health Impact van de Universiteit van Waterloo schrijven over hun onderzoek in “Cancer Causes and Control”. Het onderzoek is uitgevoerd op een extreem jonge groep kinderen. De doelgroep van het onderzoek was tussen de 10 en de 12 jaar oud. Niet echt de leeftijd waarop je verwacht dat kinderen al gaan roken. Maar liefst 10% van de onderzochte groep jongeren van deze leeftijd bleek al te roken. Van de rokers uit deze groep bleek een derde menthol sigaretten te roken.

Het Effect Van Menthol Sigaretten

En de jongeren die menthol sigaretten gebruikten rookten bijna twee keer zoveel sigaretten als hun leeftijdgenoten die gewone sigaretten rookten. Tegen 26 gewone sigaretten per week, rookten zij maar liefst 43 menthol sigaretten. Dat is maar liefst 65% meer. Bovendien was deze groep drie keer zo vaak van plan om ook volgend jaar door te blijven roken. De menthol sigaret doet het effect van alle anti-rook campagnes die gericht zijn op de jeugd dus volledig mislukken. Wellicht zou het beter zijn als van overheidswege de mentholsigaret definitief wordt verboden. Veel jongeren denken dat menthol sigaretten minder negatief effect hebben op het lichaam. Niets is minder waar.

Zoals ik al eerder heb geschreven, zijn het alleen kinderen (pubers) die beginnen met roken. Er zijn zeer weinig volwassenen die zomaar van de ene dag op de andere dag hun eerste sigaret opsteken. Het probleem ligt dus echt bij de jeugd. Maar wat kun je nu als ouder het beste doen als je je kind betrapt op een sigaret? Boos worden helpt niet. Goed vertellen waarom het beter is om te roken is altijd een prima initiatief, maar zal er ook niet voor zorgen dat ze stoppen met roken. Op een enkel kind na, dat wel verder nadenkt.

Nee, dan ga ik liever voor de onbewuste verandering. Want die is blijvend en krachtig genoeg om ook die moeilijke leeftijd van het roken af te houden. Nu bedoel ik niet dat iedere ouder meteen een hypnotherapeut moet inschakelen, want er is een mogelijkheid om zelf het onbewuste van het kind aan het werk te zetten, met goed resultaat.

Het lichaam heeft een natuurlijk afweermechanisme van alles wat het ziek maakt. Het mechanisme is zo opgebouwd, dat je lichaam niet meer vraagt om dingen waar je een negatieve waarde of emotie aan hebt gekoppeld. Denk maar eens na. Je hebt ruzie gemaakt met je beste vriend of vriendin. Wat is je eerste reactie: die wil je een tijdje niet meer zien. Je bent dronken geweest van een slechte witte wijn op een verjaardagsfeestje. Wat is de reactie van je lichaaam: je vraagt gedurende langere tijd niet meer om witte wijn en als je het wel doet, dan smaakt het gewoon niet meer zoals vroeger. Of als laatste voorbeeld: je hebt iets verkeerds gegeten. Vooral bij vis gaat dit op. Heb je een verkeerde mossel gegeten, dan geef je vaak heel snel over, omdat je lichaam dit direct weer kwijt wil. Maar je onbewuste maakt meteen de koppeling tussen het overgeven en het eten van mosselen. Ik garandeer je dat je daarna jarenlang geen mosselen meer zult eten en soms gaat dat zelfs zover dat alle vis uit den boze is.

Hoe Mijn Buurmeisje Nooit Meer Is Gaan Roken

Een oud buurmeisje van mij was 8 jaar (en ik toen dus ook), toen zij ook graag een sigaret wilde roken (haar ouders rookten allebei en dus had ze twee slechte voorbeelden). De vader was een intelligente man en wilde uiteraard niet dat zijn dochter ging roken. Hij zei dus dat dat prima was, maar onder één voorwaarde: dat zij haar eerste sigaret helemaal op zou roken in de kast. Hij maakte een kast vrij, stak de sigaret aan, zette zijn dochter met de sigaret in de kast en ze mocht er pas uitkomen als de sigaret helemaal was opgerookt. Het was een klein hok en al snel was er geen verse zuurstof meer aanwezig. Het lieve kind heeft tot op de dag van vandaag nooit meer een sigaret aangeraakt. Nu is dat niet de beste methode denk ik, want voor hetzelfde geld is een claustrofobie ontwikkeld die de rest van haar leven haar zou beperken. In dit geval was dat gelukkig niet het geval. De ademnood in de kast zorgde voor de onbewuste sprong naar het niet meer willen roken.

Dit natuurlijke mechanisme van onbewuste beïnvloeding van wat je wel en niet lekker vindt, kun je ook toepassen op je eigen kind. Ik stel me bijvoorbeeld het volgende voor:

Wat Kun Je Als Ouder Doen

Een vader of een moeder komt erachter dat hun kind rookt. Heel rustig gaan ze het gesprek aan met het kind. Ze leggen uit dat het niet goed is, niet stoer en dat heel veel vriendjes straks geen vriendjes meer met zel willen zijn. Ze vragen dan of het kind zeker weet dat het wil roken. En ze geven ook aan dat ze dan de sigaretten zullen kopen en dat het kind de sigaretten bij vader of moeder mag halen. Waarschijnlijk is het kind opgewonden door het idee dat het mag en dus niet meer stiekem hoeft te roken. Maar uiteraard is er wel één voorwaarde als het kind wil roken van de gratis sigaretten die de ouders voor het kind kopen. Als het kind aan die ene voorwaarde heeft voldaan, dan mag het roken wanneer het wil en zo vaak het wil.

De voorwaarde is dat het kind de eerste drie sigaretten volledig oprookt waar de ouders bij zijn en ook nog op hun manier. Alleen als het kind aan die voorwaarde voldoet, mag het kind doorroken. De manier waarop de sigaret moet worden opgerookt wordt vervolgens uitgelegd. Inhaleren in 5 langzame tellen, dan 5 langzame tellen de adem inhouden en dan in 5 langzame tellen uitademen. Daarna hetzelfde, maar dan in 10 langzame tellen. En dan in 15 langzame tellen. De hele sigaret moet op (de dreiging dat er in totaal drie sigaretten op deze manier moeten worden opgerookt is desastreus). De ouders tellen uiteraard heel rustig en raken niet in paniek, ook als het kind bijna stikt in de sigaret.

De doelstelling is namelijk dat het kind voelt hoe het gaat stikken als het de adem zo lang inhoudt. Het wil dus zo snel mogelijk uitademen. En terwijl je ziet dat het kind aan het strijden is, zeg je alleen maar: “zo voelt het om een sigaret te roken.” En dat herhaal je regelmatig. Omdat het brein maar één doel heeft (en dat is overleven), zal het brein vanaf dat moment een zwaar negatieve emotie aan het roken van een sigaret koppelen. Uiteraard moet wel minimaal één hele sigaret op deze manier worden opgerookt, ook als het kind dat niet meer wil.

En als dat onverhoopt toch lukt en het kind lijkt er geen problemen mee te hebben, dan gaan we door met de tweede sigaret en dan nog dieper inhaleren en nog langer tellen. Het kind moet hoesten en proesten en letterlijk de ademnood voelen. Het inhaleren moet dus echt goed worden gecontroleerd. Het is even doorzetten, maar daarna is het dan ook meteen gedaan met het roken. En mocht het toch niet het effect hebben gehad wat was gehoopt, dan kun je altijd als straf, bij het opnieuw betrappen op roken, 3 strafsigaretten op deze manier laten oproken. Ik denk niet dat het zover gaat komen.

Lees hier het originele bericht op nu.nl

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *