hypnosehuisamsterdam.nl lichaamstaal

Praten Over Problemen Helpt Niet

Afstand nemen onder hypnose werkt wel

“Praat je probleem maar van je af….” is een veelgehoorde uitspraak. En als dat kon, dan zou dat natuurlijk geweldig zijn. Maar niets is minder waar. Psychologen en psychiaters maken graag gebruik van deze volkswijsheid. De agenda is geduldig en een vervolgafspraak is zo gemaakt. Maar ook psychologen weten hoe het beter en sneller kan. Enkele inzichten die wij in de hypnotherapie gebruiken komen van gerenommeerde psychologen.

Methode gestaafd door psychologisch onderzoek

Zo is daar bijvoorbeeld de psycholoog Walter Mischel. Hij heeft wetenschappelijk onderzoek gedaan en onder andere aangetoond dat 4 jarige kinderen die het eten van een snoepje kunnen uitstellen tot later, in hun leven meer bereiken dan kinderen die het meteen opeten. En nu heeft hij weer een andere ontdekking gedaan. Hij is erachter gekomen dat het praten over een trauma dit trauma niet vermindert of wegneemt, maar zelfs groter kan maken dan het al is. Uiteraard is e.e.a. afhankelijk van de manier waarop over het trauma wordt gesproken. Er is namelijk een dunne scheidslijn tussen het verwerken van een ervaring zodat het weer beheersbaar is geworden en het opnieuw laten herbeleven en daarmee het opnieuw traumatiseren van een persoon. De truc die meestal goed werkt bij psychologen, is oogcontact houden met de psycholoog, zodat je je bewust bent dat je het niet echt herbeleefd, maar dat je er controle over hebt terwijl je het beschrijft. Dit proces moet dan wel goed worden gefaciliteerd door de begeleidende therapeut.

Mischel komt ook met alternatieve mogelijkheden en technieken die dit proces ondersteunen. Zo geeft hij bijvoorbeeld het advies om het trauma te zien “vanuit het perspectief van de vlieg op de muur”. De persoon met het trauma moet het trauma dan op papier beschrijven, alsof hij de vlieg op de muur is, die alles heeft zien gebeuren. Of denk aan “de boom die alles zag” bij de Bijlmerramp. Dus herbeleef het trauma vanuit een 3e persoon. Dit zorgt voor meer afstand tot het gebeuren zelf, waardoor het gebeuren kan worden beschreven zonder de bijbehorende gevoelens. Immers: die vlieg die voelt niets, die ziet alleen maar. Het gebeuren wordt op die manier in een ander perspectief gezet en het wordt dan ineens meer handelbaar. Je brein koppelt neutrale gevoelens aan de herinnering en het wonder is geschied.

Hypnotherapeuten en NLP practioners maken al jarenlang gebruik van het “afstand nemen”. Diverse NLP technieken worden ook onder hypnose gebruikt waardoor hun impact nog groter is.

Traumaverwerking

Er is een bepaalde manier van omgaan met trauma’s. Meestal is dit herkenbaar bij een verbroken relatie of in een situatie waarin iemand vindt dat hij verongelijkt is. De persoon is er dan zeker van dat hij of zij geen schuld heeft aan het geheel en dat het gebeuren ze “zomaar is aangedaan”. Het verhaal klinkt zelfs obsessief voor de luisteraar. De persoon is alleen nog maar bezig met het onrecht dat is aangedaan. Als mensen obsessief praten over hun situatie, dan is het net alsof ze het meer voeding geven, in plaats van het van zich afzetten. Wij vinden die persoon al gauw een “zeur” en zeggen dan dat ze het “niet zo op moet blazen of niet zo uit moeten melken”.

Deze manier van omgaan met wat ze is aangedaan, is eigenlijk de psychologische equivalent van het krabben aan een muggenbeet. Als je niet krabt en er geen aandacht aan geeft, dan heb je geen last van de muggebeet. Als je begint te krabben, dan wordt de beet groter, gaat ie open, komt er een korstje op en voor je het weet zit het daar weken lang te jeuken en te etteren. De oplossing voor een psycholoog zou zijn is dan om “zelf bewust te zijn”, zodat je je gedachten kunt sturen, in plaats van overgeleverd te zijn aan hun effect. Daardoor kun je verder met je leven in plaats van blijven hangen in een situatie. Een hypnotherapeut weet dat dit gedrag uit het onbewuste komt en dat het moeilijk is om dat “zelf bewust” te veranderen. Daarom maakt de hypnotherapeut meestal eerst contact met het onbewuste, want daar is de bron van alle kwaad. En als die bron is weggenomen, is krabben geen issue meer. Het probleem is opgelost.

Een probleem bespreken is dus in principe niet verkeerd. In de meeste gevallen is het zelfs een prima, misschien zelfs wel essentiele stap die je moet nemen. Maar het is dan niet de bedoeling dat je het trauma elke keer weer bewust opnieuw beleeft zonder dat je afstand neemt van de situatie. Letterlijk. Door het te bekijken vanuit de positie van de ander of van anderen. Zo krijg je controle over de herinnering en wordt de emotie die daaraan is gekoppeld elke keer weer minder problematisch. Want je herinnert je elke keer weer de laatste keer dat je het je herinnerde… Met andere woorden: zodra je een herinnering hebt gedaan van een trauma situatie, zonder dat je de emotie van het trauma hebt herbeleefd, herinner je je de volgende keer deze laatste herinnering en dus eentje zonder de emotie. En dan is de lading opeens van die herinnering af en kun je verder met je leven. En dat is wat wij tijdens een hypnosesessie doen: jou die herinnering geven zonder dat daar die ene emotie nog aan is gekoppeld. Waardoor het geen waarde meer voor je heeft, geen lading meer met zich meeneemt. Waardoor je je bevrijd voelt.

Het is belangrijk om een trauma in het verleden achter je te laten. Anders blijf je het meenemen in je rugtas en wordt je continue geconfronteerd met de zwaarte van wat je met je meezeult.

Voorbeeld pleinvrees

Als voorbeeld een cliënt die niet meer het huis uit durft te gaan. De herinnering die hier parten speelde was een situatie waarbij hij tijdens het leren auto rijden in een tunnel een bijna ongeluk had meegemaakt. Deze herinnering was zo intens, dat hij elke keer als hij hieraan terug dacht, de angst opnieuw voelde. Maar dat was 20 jaar geleden. Het onbewuste brein heeft in al die jaren hier nieuw gedrag omheen ontwikkeld. Eerst voelde hij zich niet zo lekker in een auto, beetje rusteloos, daarna kreeg hij tunnelvrees, durfde de straat niet meer op en uiteindelijk zat hij altijd thuis. Zijn onbewuste beschermde hem op die manier om ooit nog eens in die gevaarlijke situatie terecht te komen. Als hij na dat ongeluk goed was begeleid en het ongeluk vanuit de 3e persoon een aantal keer had beschreven, dan was de herinnering zonder de angst blijven hangen en had hij waarschijnlijk nooit pleinvrees ontwikkeld. Tijdens een hypnosesessie gaan wij dan terug naar het moment waarop het probleem ontstond en laten wij de persoon als toeschouwer kijken naar wat er met hem gebeurt. En vaak is dat al voldoende. Daarna koppelen we nog wat positieve gevoelens aan wat er is gebeurt en de pleinvrees is verdwenen.

Het is en blijft gecompliceerd, werken met het brein. Het is maar goed dat hypnotherapeuten veel meer gebruik maken van (visuele) technieken om afstand te nemen. Dit zijn in de wereld van NLP (neuro linguistisch programmeren) hele bekende technieken. Dezelfde technieken gebruiken goede hypnotherapeuten dus ook tijdens hun hypnose sessie. Omdat de impact van deze NLP technieken dan nog dieper doorwerken en nog meer effect hebben. En het mooie van deze NLP technieken is dat als een klant niet zo diep in hypnose gaat of helemaal niet in hypnose gaat, ze toch gewoon werken.

Psychologen zijn meestal opgeleid om te praten. Om in gesprekken te komen tot de kern van een probleem. Om hier elke keer opnieuw op terug te komen, zodat het probleem (hopelijk) wordt verwerkt. Vanuit de NLP en hypnotherapie weten we dat dit op termijn best wel kan werken, maar meestal niet. En we weten ook dat dit veel tijd kost. Daarom kiezen wij voor een snellere methode. Dat bespaart de klant, de therapeut en de maatschappij veel kosten.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *