Hypnosehuisamsterdam.nl brein

Hypnose en EMDR

EMDR therapie wordt veelal gebruikt om traumatische ervaringen echt te verwerken. EMDR staat voor Eye Movement Desensitization and Reprocessing. Het is een korte en krachtige vorm van therapie. Het doel daarbij is om vervelende of traumatische ervaringen letterlijk een plek te geven en te verwerken.

EMDR therapie stimuleert in een bepaalde volgorde, diverse hersengebieden. Dit komt door oogbewegingen of ritmische geluiden. Maar ook met het gevoel kan worden gewerkt. Denk daarbij aan een therapeut die je elke keer een tikje geeft op je hand of been, eerst links, dan rechts. Hierdoor vindt dus de traumaverwerking plaats. Het is een vrij nieuwe therapie die voor het eerst in 1989 werd beschreven door de Amerikaanse psychologe Francine Shapiro. Sinds die tijd is de methode verder ontwikkeld tot een volwaardige vorm van therapie. Inmiddels is de effectiviteit wetenschappelijk bewezen en wordt EMDR op uitgebreide schaal toegepast. Ook door hypnotherapeuten. De EMDR therapie is zeer succesvol gebleken.

Voor wie is EMDR geschikt?

EMDR therapie is dus vooral geschikt voor mensen met vervelende, schokkende of traumatische ervaringen. En dan vooral de groep mensen die daar nog steeds de gevolgen van ondervinden. Hierbij kan het om incidenten gaan, zoals een ongeval, verkrachting, geweldsmisdrijf, medische ingreep of bijvoorbeeld het verlies van dierbaren. Maar het kan ook gaan om langdurige blootstelling aan bijvoorbeeld pesten, misbruik, geweld of oorlog. Hierdoor ervaren mensen soms schrikreacties, angststoornissen, nachtmerries, hyperventilatie, fobieën, paniekaanvallen, posttraumatische stressstoornis (PTSS), verslaving, maar ook gevoelens van somberheid, schuld, schaamte of verdriet.

EMDR is ook geschikt voor mensen die als kind zijn verwaarloosd, overbeschermd of bekritiseerd en hierdoor sociale of emotionele problemen ervaren. EMDR kan je dan helpen je verleden voorgoed te verwerken en definitief los te laten. Het is vaak een uitkomst als je bij andere therapieën weinig baat hebt gehad of er simpelweg genoeg van hebt nog langer over je probleem te praten.

Hoe werkt EMDR therapie

Tijdens een EMDR therapie sessie denk je, onder begeleiding van de therapeut, bewust aan onverwerkte of storende ervaringen. Tegelijkertijd volg je met je ogen de heen en weer bewegende hand van de therapeut, luister je naar ritmische klikjes via een koptelefoon. Hierdoor wordt een verwerkingsproces in de hersenen gestimuleerd, dat ik straks nog verder uitleg. Deze verwerking is ongeveer gelijk aan wat tijdens de REM slaap gebeurt. Alleen gebeurt dit nu in volledige waakbewustzijn. Tijdens de EMDR sessie wordt alles wat met de nare ervaringen samenhangt verwerkt, zonder dat daarbij veel wordt gepraat. Hierdoor krijgt de ervaring een nieuwe plek en verdwijnen de vervelende gevolgen ervan.

Waarom werkt EMDR?

EMDR wordt door veel soorten therapeuten gebruikt. Psychologen en psychiaters gebruiken het anders dan hypnotherapeuten. Hypnotherapeuten gaan uit van de hieronder beschreven logica, waardoor zij op een andere manier EMDR toepassen dan andere therapeuten. Het effect is veelal veel sterker en meestal ook blijvend.

Het proces in je brein

Stel er gebeurt iets traumatisch: je krijgt tijdens een vakantievlucht te maken met turbulentie in het vliegtuig. Of je ziet dat een hond iemand aanvalt en bijt. Wat het ook is, er is een gebeurtenis die een sterke emotie bij je losmaakt. Normaal gesproken worden dan in je brein drie stappen uitgevoerd om dit te verwerken.

1. Je Amygdala geeft in eerste instantie een basisreactie af (instinctief). Je amygdala kan slechts 3 dingen doen: het zorgt ervoor dat je bevriest, dat je wegvlucht of dat je in de aanval overgaat. Je Amygdala (je hebt er twee) zitten in beide hersenhelften. Dus zowel links als rechts in je brein gebeurt er iets.

Denk maar eens aan de situatie dat je de weg oversteekt en opeens komt er een auto aan die je niet had gezien. De meeste mensen bevriezen dan (ze staan even gedachtenloos stil). Anderen vluchten juist weg (ze versnellen het tempo en zijn net op tijd aan de overkant). De aanval zal in deze situatie het minst vaak voorkomen, maar ook die kun je je voorstellen. Bij een plotseling blaffende hond bijvoorbeeld of als je schrikt van een dier. Dan is de aanval je eerste instinctieve reactie. Vaak gaat dat door te stampen en te schreeuwen, zodat het dier op de vlucht slaat.

2. Nadat je Amygdala een gevoel heeft vrijgegeven, is het de beurt aan je Hypocampus. Ook hier heb je er twee van, in je linker en je rechter hersenhelft. En ze zijn de rechtstreekse buurman van je Amygdala. Dit deel van je hersenen geeft nu betekenis aan wat er gebeurt. Hierdoor kan de eerste emotie van de Amygdala in een ander perspectief worden gezet. Opeens is het je duidelijk dat die auto best nog wel ver weg was en dat je helemaal niet zo heel erg in gevaar was. Of je ziet dat die hond die hard blaft, een klein poedeltje is. Niets om je zorgen over te maken dus. De ongerustheid neemt af, de kracht van de emotie die aan de gebeurtenis werd gekoppeld, krijgt hierdoor minder gewicht en wordt voor een groot deel verwerkt.

3. Als dit allemaal is gebeurt dan gaat het proces door naar de volgende en laatste stap in de verwerking van de gebeurtenis. Het gaat naar je Neo Cortex. Daar wordt de emotie én de betekenis ervan gecombineerd en vergeleken met allemaal andere ervaringen en herinneringen die je hebt gehad. Je Neo Cortex geeft het gebeuren dan zijn volledige context. Je bent misschien al heel vaak op deze kruising geweest, het ging altijd goed. Je weet dat auto’s daar niet zo hard kunnen rijden, vanwege verkeersdrempels en zeebrapaden. Alles valt dan in zijn context. De emotie heeft zijn werk gedaan en het kan nu worden losgekoppeld van wat er is gebeurd.

Elke gebeurtenis die deze drie stappen in de juiste volgorde heeft doorlopen, heeft je iets geleerd en is verder zonder overheersende emotie opgeslagen. Je hebt er dan geen last meer van.

De Representatiesystemen en hun invloed

Hypnotherapeuten en NLP masters weten dat de stand van de ogen een effect heeft op gebieden in je brein waar op dat moment  toegang toe wordt verkregen. Dit heeft te maken met je representatiesystemen (zien, horen, voelen, ruiken en proeven).
Een voorbeeld is dat als je je iets in beelden herinnert, je altijd even naar boven kijkt. Op dat moment maakt je brein contact met het deel van de hersenen dat visuele herinneringen opslaat. Als je iets verzint, dan kijk je iets meer naar rechts. Als je in je gevoelens zit, dan kijk je meestal naar beneden. Alle oogstanden hebben dus een verbinding met bepaalde delen van je brein.

Nu weer terug naar de drie processtappen hierboven. Stel nu dat de emotie bij het gebeuren zo sterk was, dat je brein in alle verwarring een stap heeft overgeslagen. Het is niet toegekomen aan de functie van de Hypocampus, of aan de laatste stap in de Neo Cortex. Of misschien is het wel gebeurd in je linker hersenhelft, maar niet voldoende aan de rechterkant. Puur en alleen vanwege het feit dat de emotie bij de gebeurtenis zo sterk was, dat die delen tijdelijk even waren uitgeschakeld tijdens het verwerkingsproces.
De volgorde van het traject dat een normale “verwerking” van een gebeurtenis in je brein dan aflegt, is dan onderbroken geweest.

Door EMDR te combineren met de zes oogstanden en de representatiesystemen waar ook NLP mee werkt, kan dit achteraf worden gecorrigeerd. Door aan de gebeurtenis te denken en de oogbewegingen te maken, krijgt de gebeurtenis alsnog de verwerking die het destijds nodig had. Alle delen doen hun werk en het effect is dat de emotie van de gebeurtenis kan worden losgekoppeld. En dat gebeurt dan ook. Een krachtige tool die in iedere toolbox van elke hypnotherapeut moet zitten. En als je die hebt, dan moet je ‘m natuurlijk ook gebruikenb. Vooral in situaties waarvan je weet dat het gaat helpen.

Wat is het resultaat van EMDR?

EMDR is een zeer effectieve therapievorm. Al na één enkele sessies merk je resultaten zoals:

  • het verdwijnen van flashbacks en nachtmerries
  • een sterke vermindering van angsten, fobieën en paniekreacties
  • neutraal terug kunnen denken aan traumatische ervaringen
  • het loslaten van negatieve conclusies en overtuigingen
  • minder behoefte hebben aan verslavende middelen
  • meer zelfvertrouwen krijgen en ook eigenwaarde opbouwen
  • meer plezier hebben in het leven en ook meer vertrouwen in de toekomst

EMDR wordt door mij regelmatig toegepast als onderdeel van een hypnotherapie sessie. Wil je het ook een keer proberen? Dat kan. Ik kom graag met je in contact. Mail me of bel me en we plannen snel een afspraak in.

1 antwoord
  1. Femke Van de pol
    Femke Van de pol zegt:

    Nou ik heb veel geweld meegemaakt naar mij toe in me leven en mishandelingen en bespottingen en kleineringen naar mij toe gericht en dat heeft me zo beschadigt dat ik nu alleen nog maar in de aanval of verdedeging modus schiet naar andere mensen toe

    Beantwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *